ratemma

Direktlänk till inlägg 27 november 2016

Julgrans ask

Av ratemma - 27 november 2016 23:28

Då fantasin är knapp är de alltid lika roligt att leta utmaningar på nätet och denna gång kombinerar jag två tävlingar EnLitenButik´s och ScrapFromYourHeart´s!

EnLitenButik ville att man skulle altra en ask och ScrapFromYourHeart hade temat: Jul!

  

Här har ni resultatet:

 

Vad är mer juligt än en gran? Förutom tomten då...

  

 

Grunden till granen är en pappkorn och massvis med plast teskedar...

Innan jag duttade på med modeling paste och mist:rar fick den sig tre lager gesso...


Stjärnan på toppen är metalldekorationer med en brads i mitten och seambindingen är färgat med Distress walnut stain...

   

De ljuvliga papperna kommer från Maja Design, som alltid är de lätt att mixa och matcha mellan de olika kollektionerna... Dessa kommer ifrån Home for the hollidays och Vintage Frost...


Asken har jag byggt själv, grunden är en gammal tejprulle (den som spar den har) och locket är gjort av chipboard... Strök det försiktigt mot bordskanten för att lättare forma den...

Benen är metallhörn och då granen är relativt tung är de mest för dekoration, istället knåpade jag ihop ett stödben i mitten...

 

De syns inte så mycket på bilderna, men granen skimrar i guld pga en mist, upptäckte det då den torkat... Alltid kul med en trevlig överraskning..! Använde även lite guld embossingpulver för att matcha asken...

 

För att få en liten vintage-känsla i det hela distressade jag lite wellpapp och för att få en liten "lyxigare-känsla" gick jag loss med guld embossing... Prydde även asken med kedjor...

  

Under granen ligger det en liten doily som jag färgat med Walnut Stain och en diecut doily från Tim Holtz... Granens fot är ihop limmade kartongcirklar, även den färgad med Walnut Stain och fått sig lite guld embossing...

 

För att kompensera mitt dåliga samveta för att jag täckte över så mycket av det fina papperet på utsidan klädde jag även insidan med det och för att göra asken mer intressant utan lock stansade jag ut en border... Även insidan fick sig en stansad border...


Jag har som saknat att altra askar... Och även om jag och min limpistol inte är de bästaste vännerna (lyckas alltid bränna mig!!!!) har de varit kul att pillra fast skedarna!


Hoppas att ni har haft en mysig första advent!

  

/RatEmma

Alter · Ask · Jul
 
 
Astrid

Astrid

29 november 2016 05:28

Wooow....så kreativt og lekkert !!
Nydelig julegran og så mange flotte detaljer :-)
Takk for at du deltok på Juleutfordringen vår !

Klem, Astrid DT
Scrap From Your Heart

http://astridslillestempelverden.blogspot.com

 
Lotta

Lotta

30 november 2016 07:53

Åh så läckert! Tack för att du vill delta hos En liten butik och tävla :) //Lotta

http://www.enlitenbutik.net

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ratemma - 22 september 2023 13:46

Dottern vart besatt i Wednesday-dansen åh ville ha en docka... Så de va bara att greppa virknålen och göra ett försök! Använt 8/4 garn, tyll och 2 mm nål. Utgick från samma mönster som min tidigare docka. Kläderna och skorna skedde på måfå... Då...

Av ratemma - 23 maj 2023 14:19

Då en arbetskamrat fått barn så greppade jag nålen åh knåpade ihop en till snutte... ... Denna gång till en liten kille! ...

Av ratemma - 2 maj 2023 11:52

I helgen blir det dop och jag tog mig modet att virka en snutte! ? Nu är allt inslaget och klart så nu kan jag inte fega ur! ? Hittade en rolig beskrivning på Youtube: https://youtu.be/QaBRGTvLLWU Men som vanligt följde jag den inte helt. Huv...

Av ratemma - 28 februari 2023 21:21

På fredag är det den stora dagen, min dotter fyller en hel hand! 🖐 Hon är super stolt åh redo för att flytta hemifrån, självklart får jag komma och hälsa på och framför allt sköta städningen!   Blev less på present papper så jag dök n...

Av ratemma - 23 juni 2022 13:24

För fem år sen påbörjade jag denna och sen har den legat undanstoppad i en låda... Jag har verkligen saknat att kunna slå mig ner i min hörna åh glömma bort världen en stund. Lite svårt nu förtiden, men igår tog jag mig tiden och här har ni re...

Presentation


Mitt namn är Emma och jag kommer från de lite nordligare delarna utav landet nämligen Nordmaling. Kärleken lockade mig hit från Umeå och nu bor jag här tillsammans med karln och våra två papilloner. På nätet kallar jag mig RatEmma (inte rat betydande rått

Tidigare designat för

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards