ratemma

Alla inlägg under augusti 2012

Av ratemma - 25 augusti 2012 19:10

Här kommer en liten beskrivning på hur jag gör dessa:


Gardenia blommor


 Jag använder mig utav:

  • Panduros blomstansar (2" och 1,5")
  • Mini mister
  • Nål
  • Sax
  • Lim
  • Ståltråd
  • Pärlor
  • Cardstock

   

 Till stor blomma: Stansa ut två 2" och två 1,5" i den färgen du vill ha blomman. Stansa även ut en 2" i tex grönt till bladen.

Till liten blomma: Stansa ut två 1,5" i färgen du vill ha blomman. Stansa även ut en 1,5" i tex grönt till bladen.

Blöt blommorna något och låt de suga in lite innan du börjar. Blöter även "bladen" något, så går de lättare att forma senare.


Blöt lite ytterligare om de behövs och skrynkla/nyp ihop blombladen något en efter en. Du ska inte skrynkla mitten delen. 

Jag använder mig utav mini mistern, böjer blombladen över och sen nyper jag ihop dem, de underlättar... 


Här är alla blomblad "skrynklade"  


  

Vrid alla blomblad något, alla ska vridas åt samma håll..


 

Här är alla blomblad "vridna"


     Klipp till bladen lite ojämt...


 

Här är bladen formade


   "Knövla" ihop alla blad och veckla ut...


 

Här är alla bladen knövlade


  Bara att montera ihop blom-delarna.

Stora blomman: Börja med de största och avsluta med de mindre.

Lilla blomman: Limma ihop dem.

Limma EJ fast bladet, det döljer ståltråden!


    

Gör hål i mitten på blomman...


  

Till "pistillen" har jag använt mig utav ståltråd och pärlor...


           

Trä igenom pistillen, böj och limma fast bladet...


 

KLART!

  

Bara att inka, mista, glittra eller göra nå annat roligt med dem...



Hoppas att beskrivningen är förstårlig!


LYCKA TILL!













 









Av ratemma - 23 augusti 2012 14:33

Håller på att knåpa ihop en explodingbox... Eller iallafall ett försök till en box... Och till den så har jag gjort dessa blommor:


 

Inspirerades utav "gardenia-blommorna" som finns att köpa...

Tyckte att de inte skulle vara så svåra att göra själv och sen var de väldigt kul att dona på med...

  

Min lilla box har "höstiga" färger med lite inslag av guld så därför fick bli guldpistiller...


Får se om jag lyckas få ihop en liten snabb beskrivning på hur jag gjorde dem nästa gång jag ska knåpa ihop dem...

Om jag nu själv kommer ihåg...

  

  










 



Av ratemma - 16 augusti 2012 21:15

Sett ett YouTube klipp på en som hade Floral beads och kom fram till att de inte skulle vara så rackarns svåra att göra...


Självklart fick jag bara lov att testa... Man kan juh inte mer än att misslyckas...

  


Här har ni min allra första Floral bead:


 


 

 

Som sagt så är de första.. Man blir väl förhoppningsvis bättre... Håller tummarna på de iallafall...

  


 Nu ska man bara klura ut vad man ska ha dem till...

  










 

Av ratemma - 16 augusti 2012 15:48

... Eller har kommit fram till att de är mer en trappa än en hylla...

  


Så... Hörntrappan kommer här:

  

Karln var så snäll och lånade sin list såg då de var bara att ge järnet...

Måste tillägga att alla tio fingrarna är kvar!

  

Lite klurigt, men som tur var så hade man "pinnar" att slösa...

  


 


                         


Täckte igen hålen på sidorna och gjorde översta trappsteget ett pinne bredare så att bredare burkar ryms...


 

Här har ni den under konstruktion...


Är nöjd med min lilla trappa, den slukar mycket...

Dock så rymdes den INTE i min lilla hörna!!!

  

Så den har fått sig plats inne i ett skåp och där får den ligga och samla damm ett tag..!

RACKARNS!

Aja...







 


Av ratemma - 16 augusti 2012 15:09

Var till stan igår och strosade runt och inne på Expo hittade jag dessa tre härliga burkar som fick följa med mig hem och bli en del utav min pysselhörna:


 

De är mer rosa i verkligheten...

Perfekt till mina blommor och "droppar" (ingen aning vad de heter) som fick flytta från nå skabbiga vita plast lådor..!

  









 

Av ratemma - 8 augusti 2012 11:54

... Min lilla hylla hittat sin plats i min lilla hörna...

...Tror jag då...

  

 


Upptäckte då jag fyllde på att Stains inte ryms på första trappsteget...

Fattas nån mm, om ens de, "listen" är i vägen...

  

Turligt nog så har jag inte så många... Annars är de bara att göra en till utan list...

Har juh några kilo stickor liggandes...

  








 





Av ratemma - 5 augusti 2012 21:39

För stickles, distress ink refills och distress stain...


Surfade runt och stötte på denna underbara sida och blev fort förälskad..!

Visste inte vad hon använde för träpinnar, men då jag var på Biltema stötte jag på något som gjorde mig glad...

Nämligen detta:


 

De är "Trästickor" och man fick HELA 5 kg för 55 kr (54.95)!

Självklart fick de följa med mig hem!
  


Sen började limmandet och här har ni resultatet:


 Som vanligt så gjorde jag inte exakt som "orginalet" utan la till ett extra trappsteg och ändrade fram kanten lite ser jag nu... Minnet är kort men gott... Men jag tyckte att den blev bara bra...

 

Målade den vit... Köpte en "prov burk" på Biltema för 25 kr...

De gick ca halva...

   

Karln offrade lite trälim, så de är de som håller ihop de hela...

Kan säga att den är ganska oförstörbar, tappade den i trappen och den höll...

Inte en skråma..!

  

    


Jah.. Nu återstår de bara att fylla på..!

Skönt att sakerna kommer fram så de slipper vara i lådor och bli bortglömda!


Vem vet, nu när de väl är framme så kanske man tar sig för att använda stains och ink refills och få lite fler i min samling..!

  

Och sen har man några kilo över, så man kan alltid göra en eller fler till!

  











 


Av ratemma - 3 augusti 2012 20:00

... Har jag knåpat ihop och en massa blommor + hattnålar till dekoration...

  

Här kommer den:


 


                        

Ville blanda hårt med mjukt, så de blev skrynklig alutejp och rosa blommor i massor + lite annat smått och gott...


 


 

Kunde inte hålla mig ifrån Tim Holtz härliga biljetter!


 


                        


 


Baksidan...


   

Tror att jag tog igen mig med fjärillarna sen förra nästintill fjärillslösa projekt...

  


 


                        



 


     

Sen får jag juh inte glömma min härliga stämpel..!
  


 


Många bilder dock dessdå mindre text...

Undrar ni över något är de bara att lämna en kommentar...

  










 





Presentation


Mitt namn är Emma och jag kommer från de lite nordligare delarna utav landet nämligen Nordmaling. Kärleken lockade mig hit från Umeå och nu bor jag här tillsammans med karln och våra två papilloner. På nätet kallar jag mig RatEmma (inte rat betydande rått

Tidigare designat för

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards