ratemma

Alla inlägg under januari 2012

Av ratemma - 28 januari 2012 19:46


Idag har de blivit "muffinsbak" och här kommer ett smakprov:
  


     

Asken har jag gjort från en mall jag fick genom att dissekerat en Lindt´s chokladask...

Min muffins var för stor för orginalet så jag förstorade den något...


Gjorde en "ram" i asken så att muffinsen står stabilt och bra...


 


 


 


 


 


 




   


Ska gömma ett presentkort i den (rabattkortet är mit scrapbooking kort, slipper vara försiktig med de...)... Fäste "körsbäret" i ett gem som man enkelt kan sätta på kort utan att behöva oroa sig för att de kommer till skada...

Jag skar en liten skåra i flirtkulan, tryckte in gemet och sen limmande jag ihop den igen...

De bästa med detta är att de inte behövs ett kort för att hålla körsbäret på plats...

  

   


Detta är mitt bidrag till utmaningen hos ZTINAS!






 



   

   

   



   

   

   

   


Av ratemma - 21 januari 2012 18:38

Hittade ännu en rolig tävling! Denna gång är de ScrapGalen som har som utmaning att altra de oväntade... Då kom jag och tänka på LP-skivorna som Fredrik köpte till mig som stod och samlade damm i hyllan... Och med hjälp av embossinfönen fick de bli bokstöd!

   


  Hehe... Jah... Här ser ni hälften av mitt biblotek... De fick agera modeller..!

  


 

"a true love story... never ends!"

   


                        


   


 


 

Började med att jag endast skulle göra ett stöd så jag böjde hela och dekorerade med blommor... Dock så kom jag fram till att de blev alldelens för stort och otymplingt så kom på att jag skulle dela den...


Ett tips:
GÖR DE FÖRST!


Trodde att jag skulle lyckas med att värma eftersom och sen skära, men icket...

Fick värma den så att den blev platt igen och efter måååååånga timmar (eller, kändes som timmar... I verklgenheten var de nog 1 ½), fick jag av den och då var de bara att börja om att böja till den...

Är huvudet dumt så får fingrarna lida..!

 

Om man hade litat på sin instinkt innan man duttade dit blommorna..!

Hehe... 


   

Mycket stansat på denna sak.. Kan nog säga att 99% stansat... Så då jag väl kom på att jag inte hade nå "E" utstansat till "love" så tog jag en 3:a och vände på... Nöden har ingen lag..!

  


 

Kedjan kommer från ett söndert halsband... Roligt att ge de nytt liv..!

  


  



**************************************************

****************************

Fått en fråga angående LP-skivan och jag kan inte svara i hennes blogg, så jag skriver här:



De går rätt så fort att böja dem...

Håll i LP:n och för fönen fram och tillbaka efter linjen så märker man snabbt då den börjar ge vika, då är de dags att börja forma till den form du vill ha den...


Mycket snällt matrial, är man missnöjd är de bara att platta till den och börja om då den har stelnat, fast man måste ha lite tåla mod vid delning...
Ett tips är att man kan stoppa in den i ugnen en stund och sen klippa, men jag vet ej hur lätt de är att få den platt igen, men de borde funka...


Men som sagt... Bestäm er i förväg om ni vill dela den så slipper ni mycket krångel..!


Lycka till!

**************************************************

****************************






 







Av ratemma - 21 januari 2012 17:14

Här kommer en liiiiten snabb beskrivning på hur jag göra mina små blommor:


 

Mina punchar är från Panduro och de är de minsta blom-puncharna...

Stansa ut 2 + 4 (+ 1 grönt blir blad)...

Gör hål i mitten...


... Trä på de två med större blad först på en brads och sen de reserande avsluta med den gröna...

Fukta lätt med en mister och börja "knövla" ihop allt efter som... Veckla sedan ut lite lätt tills du är nöjd och låt torka...

  

  


  







Av ratemma - 18 januari 2012 15:53

Scrappaloss hade en rolig utmaning, inspereras av ordet "Nytänk" och vad passar inte bättre än en egen hemmagjord mall?

  

Här kommer mitt bidrag till tävlingen:


En äkta Vagga ala Emma..!

  

Kunde inte hålla mig borta från aluminiumtejpen..!

Denna gång skrynklade jag den innan jag hede fast den... Lite nytänk är väl de med...



Klippte av ögglan på en teddybjörnscharms, med lite handkraft kommer man långt..!

  








 

Senast jag var på stan så gick jag förbi Guldfynds REA och hittade ett halsband för hela 21 kr... 70% gör mycket...

Gillade pärlorna, så de fick följa med hem och dissikeras och bli b.la hattnålar...


 

Bakade in lite knappar lite här och var... Även använt min nya blompunch till att göra de mindre blommorna...



 

Baksidan...



   




   




   




               


Här kommer en mått mall för er som vill testa:


 


Jag hoppas att den är förstårlig...

Vik in flikarna på utsidan av själva "sängdelen" så gömmer man dem bakom gavlarna...

Ni får gärna skriva en kommentar om ni testar den...

  








 

Av ratemma - 10 januari 2012 22:07

Hittade en rolig utmaning hos http://utmaningensblogg.blogspot.com/ och vem kan säga nej till BINGO?

  


Min rad är:

Tags + Band + Metall + Blommor Blad

Säger bara: BINGO!

  


 Här kommer min bingo-bricka:

(Som vanligt har limmet inte torkat...)


 

Behöver jag förklara vars jag har Metall?

  

   

Blommor och blad - Check!

   



 


 


 

    Fram                  Bak                     

   

Band och Tags + mer Metall - Avklarat!

Hade en chipboard tag som jag lääänge funderat på slänga, men med lite metalltejp så får allt nytt liv..!

  

   


   


 


Denna var rätt så kul att göra... I all sin enkelhet så var de bara tre delar... Dock så ändrade jag, som vanligt, lite grann... Tog bort två delar och gjorde min egen tolkning på handtaget...


Är ni sugen på att göra så hittar ni mallen här.

Kan nog rekomendera att förstora den något, då den är rätt så liten, ryms inte så mycket i den om man ska fylla den med nå mumma...

  





 





Av ratemma - 10 januari 2012 19:58

Här kommer en liten beskrivning på hur jag gör mina blommor...

Iallafall ena sorten...


De här behöver du:

  

Mina punchar kommer ifrån Panduro...

Puncha ut (4+1, 2, 3) och gör hål i mitten och trä dem på en brads...

... Börja trä på den minsta och avsluta gärna med en grön blomma (de blir blad)...

Fukta lätt och vik upp ett kronblad åt gången, börja med den första blomman och arbeta dig innåt... Fukta efter behov dock ej för mycket då cardstock:en har lätt att gå sönder och sen tar de längre tid att torka...

  

Gör den till en knopp och veckla sedan ut försiktigt tills du blir nöjd...


Om du, som jag, inte orkar vänta tills de har självtorkat är de bara att gå lös med värmefönen!

  





 


Av ratemma - 7 januari 2012 00:18

ÄNTLIGEN har jag fått scrapa utav mig!!!
De var längesen man tog sig tid att fara, men nu har jag lugnat sinnet!

  


Var så sugen på en korsett, men kan juh inte enbart dona på med dem, så de fick bli en hjärtväska...

Gjorde de lite enkelt för mig och köpte Xcut die´s vid den senaste beställningen, så nu slipper man sina egna skeva hjärtan..!
  

Dock satt de låååååååångt inne... Ville inte göra så lik den förra och då fick jag hjärnsläpp... Man ska nog inte tänka så mycket..!


Här har ni resutlatet:


  

Använd mig utav mycket nytt...

Dock så är jag besviken på hörnstansen, den låser sig så man måste trycka ut den manuellt, tråkigt då den är så fiiiiiin... Vad ska man göra åt sånt??


  

Även en Martha Stewart punch fick hamna i kundkorgen... Tror att jag har blivit besatt av fjärillar...

  

  

Clear embossade en swirl innan jag gick an med distress...

  


  


  


  


  


  


  



  





 









Presentation


Mitt namn är Emma och jag kommer från de lite nordligare delarna utav landet nämligen Nordmaling. Kärleken lockade mig hit från Umeå och nu bor jag här tillsammans med karln och våra två papilloner. På nätet kallar jag mig RatEmma (inte rat betydande rått

Tidigare designat för

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards